سه‌شنبه، دی ۱۷، ۱۳۸۷

ازبوسنی تا چچن و از گرجستان تا غزه!ـ

شش روز از آغاز سال جدید میلادی می‌گذرد و بیش از ده روز از حمله اسرائیل به نوار غزه،در عین اینکه این مدت دایم در گیر کار بودم حتی شب سال نو و روز بعد آن، اما سعی کردم اخبار این درگیری را از منابع مختلف پی گیری کنم، از مدیا اتریش واروپا گرفته تا سی ان ان، الجزیره و همینطور تلویزیون و مطبوعات ایران(ام‌القرا مسلمین )ازحمایت بوش از حمله اسرائیل و بی‌تحرکی اتحادیه اروپا گرفته تا بی خاصیتی جهان عرب تا سخنرانی‌های تند و آتشین دولتمران ایرانی.
همه اینها تنها یک پیام داشتند و بس و آن اینکه هیچ سیاستمداری به فکر مردم عادی نیست هیچ مدیایی واقعیت را منعکس نمی‌کند، تنها این سرنوشت مردم غزه است که بازیچه زورمداران و قدرت طلبان شرق و غرب و عرب و غیر‌عرب واقع شده است!
چه آنهایی که افتخار بنیان نهادن بیانیه حقوق بشر را دارند و چه آنها که این بیانیه را ابزار دست ابرقدرتها می‌دانند اصولا هیچ حقی برای بشر قایل نیستند خیلی ساده است اثبات اینکه تمام بیانیه‌های حمایت از فلسطین و حماس یا حمایت از اسرائیل و صهیونیسم مضحکه‌ایی بیش برای سرگرم کردن مردم نیست! چند مثال ساده از طرفداران و سینه‌چاکان اسرائیل و حماس خود گواه این مدعاست.
***
١ -سال ١۹۹۲ جمهوری بوسنی و هرزگوین از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال می کند، جنگ آغاز می شود و در قلب اروپا جنگی خونین به راه می‌افتد سکوت اروپاییان و امریکاییان تا جایی پیش می‌رود که ٢۵٠٠٠٠ کشته از این جنگ آنهم در مرکز اروپای مدرن بجا می‌ماند که تنها در شهری بنام سربرنیتسا ۸٠٠٠ نفر زن و کودک و پیرو جوان قتل عام می‌شوند! چون در این مقطع منافع قدرتهای بزرگ در تهدید نمی‌باشد این جنگ خونین بیش از دوسال به درازا می کشد।
.
***
۲- چچن در قلب روسیه به دنبال استقلال خود سالهاست که می‌جنگد و زنان و کودکان چچنی با مدرن ترین سلاح‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند گفته می‌شود بعد از بمباران سنگین شهر درسدن آلمان توسط نیروهای متفقین در اواخر روزهای جنگ جهانی دوم که تنها در عرض دو روز ۳۹٠٠ تن بمب برسر این شهر ریختند بمباران چچن توسط روسیه دومین بمباران سنگین در یک جنگ در داخل اروپا بوده است که در سالهای ١۹۹۴ تا ١۹۹۶ بعنوان اولین جنگ بین روسیه و جمهموری چچن اتفاق افتاد، در همین فاصله حداقل۳۵٠٠٠ شهروند شامل ۵٠٠٠ کودک کشته می‌شوند و بیش از ۲٠٠٠ نفر مفقود، البته این تنها جنگ روسیه و چچن نبود در جنگ دوم در سال ١۹۹۹ تعداد شهروندان کشته شده به بیش از ٢۵٠٠٠ نفر می‌رسد!ـ اما از آنجایی این جمهوری در نقطه استراتژیکی قرار نگرفته است، پس آمریکا و اتحادیه اروپا وسازمان ملل به چند بیانیه و محکومیت بسنده می‌کنند که مهمترین آنها توسط خود روسیه وتو می‌شود و البته کشور‌های مسلمان و به ویژه ایران که رابطه‌ایی معنا دار با روسیه دارند به این موضوع نه پوشش خبری در خور می دهند و نه رگ غیرتشان بالا می‌زند، اصولا اینجا منافع درازمدت حکومتها به خون کودکان، زنان وشهروندان چچنی می‌چربد!
***
۳-سال گذشته یعنی سال٢٠٠۸ همزمان با آغاز بازیهای المپیک گرجستان به بخشی از کشور خود که تحت حمایت روسیه اعلام استقلال کرده است حمله می‌کند اما بازیهای المپیک کوچکتر از آنست که این مسئله تحت پوشش آن قرار گیرد پس روسیه پاسخ سنگین و کوبنده‌ایی را به گرجستان تحت حمایت آمریکا و اروپا می‌دهد و این جنگ پنچ روزه حدود ١۵٠٠ کشته برجای می‌گذارد هر چند منابع روسی و گرجی آمار متفاوتی از کشته شدگان ارایه دادند اما بسرعت با مذاکرات قدرتهای بزرگ مسئله به نوعی حل و فصل می‌شود و در این میان دولتمرادن ایرانی با روسیه‌ی مظلوم واقع شده چه ابراز همدردی‌ها که نمی‌کنند!
***
۴- پیش از آغاز سال ٢٠٠۹ حدود یک ماه مانده به تغییر دولت در ایالات متحده، اسرائیل که زمان آتش بس را تمام شده می بیند از این فرصت استفاده کرده و به غزه حمله می‌کند که این درگیری همچنان ادامه دارد و تا این لحظه بیش از ۵۶٠ کشته از فلسطینان به جای مانده که بیش از یک سوم آنها از شهروندان و کودکان هستند و بیش از ۲۵٠٠ زخمی، این آمار هنوز فاصله بسیاری دارد تا مواردی مثل چچن و بوسنی و گرجستان و ...
اما باید دید خون شهروندان و کودکان غزه که تنها ۶۵٠کیلومتر از این کره خاکی را در اختیار دارند با منافع قدرتمندان و سیاستمداران کدام بخش از کره خاکی نسبت مستقیم دارد و حقوق بشر استفاده از آن در این لحظه به نفع کدام کشور و قدرت است تا مدیا و بیانیه‌های در خدمت این سیاستمداران قرار گیرد!
***
تنها چیزی که دوست دارم از ته دل بگویم این است: بوی تعفن دنیای مدرن و غیره مدرن امروزی ما را فرا گرفته است، همین و بس!

۳ نظر:

ناشناس گفت...

سلام مهدي جان
چقدر خوب و دقيق اشاره كردي، اين چند وقته كه صحنه‌هاي دلخراش مرگ كودكان بي‌گناه رو توي تلويزيونمون مي‌بينم خيلي وقتا منو ياد همون گرجستان ميانداخت كه ناتو چه لشكركشي به اين منطقه كرد. حالا تو خيلي وسيعتر به اون پرداختي. دستت درد نكنه. به اميد روزي كه جنگي در دنيا وجود نداشته باشه

ناشناس گفت...

سلام ، من برگشتم (:

Shabnam گفت...

مهدی عزیز، میبخشی كه بی ربطه، ولی میخواستم سال نو رو بهت تبریك بگم، امیدوارم عید خوبی داشته باشی ، و دوباره بنویسی

Free counter and web stats