شنبه، خرداد ۲۲، ۱۳۸۹

یکساله شدیم، به نام آزادی و احترام به انسانیت

یکساله شدیم، جوانه سبز ما اکنون نهالی ماندگار در تاریخ پر فراز و نشیب ایران زمین شده است، نهالی که خون ندا‌ها و سهراب‌ها را در پای خود دارد و زخم شکنجه‌ها و تجاوزها را بر پیکر خود نشان کرده، نهالی که مادران و همسران داغدیده را به خود دیده و بسیاری را فرسنگ‌ها دور از مام میهن به نظاره نشسته، که چه بسیاری در همین یکسال به تبعیدشدگان سی سال گذشته پیوستند!

نهال سبز ما می‌رود که با تدبیر و بهره از تجربه‌ بیش از یکصد سال آزادی خواهی ایران زمینیان، تنومند و تنومند تر شود تا اینبار نه از سر شور و هیجان انقلابی که از سر آگاهی و شعور آزادی خواهی به دنبال ریشه دواندن در هر کوی برزنی باشد که اینبار ما آزادی را نه مشروط به شرع و اعتقادات مذهبی و ملی و پادشاهی که آزادی را از سر احترام به انسانیت و کرامت انسانی و احترام به اعتقادات هر اقلیت و اکثریت پایه خواهیم گذاشت!

پس ما خوب می دانیم که این هدف آنقدر بزرگ و این نهال سر تنومند شدنی بس تاریخی را دارد که از گزند خرافه اندیشان، کوته اندیشان و متعصبان از گذشته‌ها تا هنوز در امان نبوده و نمی‌ماند، مگر چه بلا و مصیبت متصوری را نمی شد بر سر این نهال بیاورند که نیاوردند؟
اما ما و نهالمان یکساله شدیم و همچنان شهر به شهر، کوچه به کوچه و خانه به خانه ریشه می‌دوانیم که اینبار جمهوری ایی از نوع انسانی آنرا پایه بریزیم که ریشه اش در هر خانه و خانواده‌ایی نفوذ کرده باشد چه آنکه ما از خود و خانواده مان شروع کرده‌ایم تا ریشه زور، استبداد و تبعیض را در دم نه نابود که به آگاهی و باور احترام به یکدیگر و احترام به انسانیت یکدیگر بدل کنیم تا با این ریشه‌ها جمهوری انسانیمان را بنا نهیم، ما می توانیم و باید سیم خاردار‌های ذهنی خود و دیگران را هر روز سبز‌تر و سبزتر نماییم، سیم خاردارهایی که فکر کردن و مورد سئوال قرار گرفتن را بر نمی‌تابند! سیم خاردارهایی که تعصبات و اندیشه‌هایی را بالاتر و برتر از سئوال کردن می‌دانند، ما باید سیم خاردارهایی که هیچ علامت سئوالی را به محدوده خود راه نمی‌دهند تا اعتقادات بی چون و چرا و متعصبانه و کورکورانه را حفاظت کنند درنوردیم و هر روز سبزتر و سبزتر کنیم، خانه به خانه، کوچه به کوچه، روستا به روستا و شهر به شهر!
و ما شک نداریم که این مبارزه بس نفس گیر و بس طولانی ولی پایه‌ایی خواهد بود، ما هیچ هراسی از خشونت طلبان متعصب قدیم و جدید نداریم و نخواهیم داشت چرا که ما همه با هم هستیم و بی شمار... پس بی تردید سحر نزدیک است!ـ

هیچ نظری موجود نیست:

Free counter and web stats